Науковці розкрили секрет міцності давньоримського бетону

Дослідникам вдалося розкрити таємницю давньоримського бетону, який вже багато тисячоліть не піддається руйнівній дії стихій.

Результати дослідження опубліковані в журналі “American Mineralogist”, повідомляє ВВС Україна.

Науковці просвітили зразки з давньоримського пірсу рентгенівськими променями високої потужності і з’ясували, що давні римляни зводили прибережні мури з каміння за допомогою бетону, який складався з вапна і вулканічного попелу. Вулканічні елементи вступали в реакцію з морською водою, і конструкція ставала міцнішою.

Під час дослідження зразків приморських стін учені з’ясували, що бетон давніх римлян містить рідкісний мінерал – тоберморіт алюмінію. На їхню думку, ця зміцнювальна речовина кристалізувалася у вапні, коли давньоримський розчин виділяв тепло під дією морської води.

Після детальнішого аналізу зразків прибережних стін за допомогою електронного мікроскопа стало відомо, що у складі бетону також міститься пористий мінерал, що називається філіпситом.

Дослідники стверджують, що ці кристали проростали під тривалою дією морської води, зміцнювали бетон і запобігали появі тріщин.

На думку науковців, це відкриття може стати поштовхом для розробки екологічніших будівельних матеріалів.

Проте кілька факторів ускладнюють відродження давньоримського цементу. Один з них – це брак необхідної вулканічної породи. Окрім того, точний рецепт римської суміші не зберігся. Щоб повністю відновити формулу давніх римлян експериментальним шляхом, потрібні довгі роки.

Фото: JP OLESON